środa, 27 września 2017

Suszone pomidory

zalane olejem, aromatyczne, pachnące .....


Sezon na pomidory w pełni, warto więc z tego skorzystać i zamknąć kilka w słoiczku.
Sprawdziłam kilka przepisów na pomidory suszone i ten wydaje mi się najlepszy, najbardziej aromatyczny i ... praktyczny - olej, który przechodzi aromatem ziół jest fantastyczny do sałatek, do duszenia, do maczania chleba (mimo, że to zwykły olej rzepakowy). Jednym słowem - nic się nie marnuje :)
Dobrze ususzone pomidorki można bez dodawania oleju np. zamrozić, albo przechowywać do 3 miesięcy w szczelnej torebce lub w słoiczku - w lodówce.
Wybieramy do suszenia mięsistą odmianę pomidorów np. lima - podłużne, zwarte z małą ilością soku.

Suszone pomidory

pomidory - tyle ile jesteście w stanie przerobić (jeden proces to około 6 godz.)
gruba morska sól
suszone oregano
suszona bazylia
zioła prowansalskie
majeranek
pieprz czarny młotkowany (grubo mielony)
czosnek suszony (dodaję taki suszony z torebki i dodatkowo suszony w płatkach)
ocet balsamiczny - mało
świeża bazylia - opcjonalnie

Pomidory myjemy, osuszamy ręcznikiem papierowym, przekrawamy na pół, wykrawamy zdrewniałą część, układamy ciasno na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Ja suszę 2 blaszki na raz.
Tak przygotowane pomidory kropimy lekko octem balsamicznym, obsypujemy wszystkimi przyprawami, rozrzucamy kilka listków świeżej bazylii i wkładamy do piekarnika ustawionego na 100 stopni z grzaniem na obie grzałki i włączonym termoobiegiem. Drzwiczki zostawiamy lekko uchylone.
Jeżeli będziecie suszyć pomidory na dwóch blaszkach jednocześnie, to po około 3-4 godzinach zamieńcie blaszki miejscami.
Cały proces suszenia trwa około 6 godzin, pod koniec zaglądajcie do piekarnika i wyjmujcie te pomidorki, które są gotowe, żeby się nie przypiekły - mają być ususzone, nie pieczone :)
Kiedy cała partia będzie gotowa, ułóżcie pomidorki w wyparzonych słoikach, do każdego słoiczka wsypcie przyprawy jakie pozostały na blaszce i wszystko zalejcie podgrzanym do 60 stopni olejem (ja używam rzepakowego i świetnie się sprawdza). Możecie słoiki pasteryzować około 10 minut.  Tym razem pasteryzowałam po raz pierwszy ponieważ więcej zrobiłam, więc dłużej będą stały, ale poprzednie bez pasteryzacji (uchował mi się jeden słoiczek) stały około 9 miesięcy i nic im nie było :) Gotowe, smacznego :)



 Używam tych pomidorów do pieczenia chleba z oliwkami i suszonymi pomidorami, chlebek jeden z lepszych jaki piekłam - polecam chleb z oliwkami i suszonymi pomidorami



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz