środa, 2 marca 2016

Babka z cynamonową kruszonką

- znakomity przepis z programu Bosonoga Contessa


U mnie niestety bez polewy, bo jak to rodzinka stwierdziła - bez polewy bardziej czuć smak tej babki... Babka w smaku jest inna, niż ciasta jakie jadłam do tej pory. Wszyscy znamy smak jabłek z cynamonem, ale zwykła babka z cynamonem - to coś nowego, i uwierzcie mi, że jest to nowy, wyjątkowy smak zasługujący na poznanie :)
Zachęcam, żeby chociaż raz pojawiła się w Waszych domach - akurat idą święta i czas na przeróżne babki - okazja idealna. Założę się, że zostanie na bardzo długo :))


Ciasto bardzo wyrasta w czasie pieczenia, z mojej pierwszej formy potrafiło się wylać. Zaopatrzyłam się w większą - średnica górna to około 24 cm, wysokość od rantu formy do blatu stołu to około 10,5 cm. Forma z kominem.
WAŻNE żeby składniki na ciasto miały pokojową temperaturę (masło, jajka, śmietana) bo ciasto może się rozwarstwić. Raz niestety zaliczyłam taką wpadkę z tym ciastem, ale udałam, że nie widzę i o dziwo - babka wyszła jak zawsze - ale będziemy czuły się o wiele lepiej wiedząc, że wszystko jest idealnie :)
Ciasto nadaje się na muffinki.

Babka z cynamonową kruszonką

Ciasto:
200 g miękkiego masła
300 g cukru
3 jajka
1,5 łyżeczki ekstraktu waniliowego (lub opakowanie cukru waniliowego)
250 ml kwaśnej śmietany (ja daję normalną 18%)
320 g mąki tortowej (lub 300 g zwykłej i 20 g kukurydzianej)
2 łyżeczki proszku do pieczenia
0,5 łyżeczki sody



Masło z cukrem utrzeć na gładką masę. Mieszając stopniowo dodawać jajka, wanilię i śmietanę. Dokładnie wymieszać i dodać mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia i sodą.
Ciasto jest dosyć gęste.




Kruszonka:
1/4 szklanki cukru brązowego
1/3 szklanki mąki
1,5 łyżeczki cynamonu
1/4 łyżeczki soli
3 łyżki twardego masła (około 45-50g)
70 g posiekanych orzechów

Wszystkie składniki kruszonki (z wyjątkiem orzechów) wymieszać palcami. 
Orzechy (przebrane - żeby jakaś skorupka się nie trafiła) wkładam do woreczka foliowego i wałkiem do ciasta trochę je tłukę a potem po prostu chwilę wałkuję pozostawiając kawałeczki orzechów w całości. Dodaję orzechy do kruszonki i krótko mieszam palcami wszystkie składniki.

Formę smarujemy masłem i obsypujemy mąką.
Nakładamy do formy 1/2 ciasta, na to wysypujemy 2/3 kruszonki, przykrywamy resztą ciast i na to wysypujemy pozostałą kruszonkę.
Ciasto wkładamy do nagrzanego piekarnika ustawionego na 180 stopni i pieczemy około 60 minut.
Jeżeli kruszonka na górze zacznie za mocno się rumienić - przykryjcie ciasto papierem do pieczenia.


Życzę smacznego i niezapomnianych wrażeń cynamonowych :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz